Sikeres kísérlet
Lear - Duda Éva Társulat
Korábbi klasszikus Lear király-előadások hang- és képanyagát felhasználva, azokat friss, kortárs mozgásanyaggal összefésülve, kísérleti fizikai színházi előadást hozott létre Duda Éva Társulata, Csuzi Márton koreográfiájával, Szőcs Artur rendezésében.
A formabontó, látványos végeredmény tükrében, a táncos-koreográfus és a színész-rendező összmunkája hatékonynak és több szempontból is gyümölcsözőnek bizonyult. Beszédes szimbólumokban és asszociációkban gazdag előadás született, mely meg-megfricskázza, de végig tiszteletben tartja a drámát, partnere lesz a Shakespeare-szövegnek mozgásban és látványban egyaránt. A darabban az alkotói energia erőteljesen, szabadon áramlik, a koncepció letisztult és pontosan végigvitt. Az egész művet nyers, vad szépség és emelkedett, tiszta, intellektuális poézis jellemzi.
A történet – bár az alkotók nem törekedtek erre szolgaian – könnyen követhető. A szereplők felismerhetőek, szándékaik, tetteik érthetőek. A cselekmény dramaturgiai szempontból átgondolt, gördülékeny, a figurák jelenlétének aránya optimális, a teret a koreográfia és a rendezés is ötletesen használja ki. Az előadás végig finoman kiegyensúlyozva „billeg”: hol a mozdulat, hol a szó és hang válik dominánssá – váltakozva és előzékenyen adják át egymásnak újra és újra a vezető szerepet. E kettősség izgalma a szünet nélküli másfél órában folyamatosan fenntartja, színpadi megoldásaival pedig meg is újítja a nézői figyelmet.
A koreográfus szokatlan, vegyes, de még áthallásaiban is pontosan dekódolható formanyelvet teremt. Az eredeti Shakespeare-szöveget és annak érzelmi-gondolati hátterét szinte teljesen leképezi a mozdulatokra, de nem kiszolgálja, hanem gazdagítja, dúsítja a prózai anyag jelentésrétegeit. A non-verbalitás szintjén tökéletesen érthető, gesztus-rendszerű, ugyanakkor elemelt, művészi igényű mozdulatanyaggal dolgozik, melyet helyenként akrobatikus, klasszikus vagy „kortárs” elemekkel kever – jó arányérzékkel. A teret remekül kihasználja, hol táncos nagyvonalúsággal, nagy lendülettel bemozogva, hol inkább statikusabban, „színházibb” módon, lassítva, fókuszálva egy-egy történésre vagy szereplőre. A figyelmet ügyesen, jó időzítéssel tereli a csoportról az egyénre, párokra és vissza. Váratlanul betaláló, „aha-élményt” indukáló megoldásai érdekesek, egyéniek. A karaktereket, számos apró mozdulat-motívummal, illetve a nagymozgások egyénítésével is jelzi. Az, hogy Leart nő (Duda Éva) táncolja, az értelmezésben semmilyen problémát nem jelent, néhány perc alatt megszokható, sőt természetessé válik. A koreográfia kiválóan kap el érzelmi töltetű megmozdulásokat, a neurózis (lsd. nővérek) vagy a téboly jeleit (pl. Lear mozdulatainak katatónná válása). A „mögöttes” tartalmak megjelenítése két szereplő együtt mozgatásával is lehetséges: Gloucester és a szorosan mögötte mozgó Edmund valójában együtt támadja Edgárt, ő viszont csak apját „látja” a történésben. A dialógusok változatosan, a jellemek és motivációik érzékeltetésével formálódnak a mozgásban, a csoportok ötletesen, kifejezően áramlanak, hullámzanak vagy ütköznek egymással.
A rendezői koncepció a szöveget a mozdulattal összekapcsolva leporolja, sőt felfrissíti és életre kelti a mintegy fél évszázados prózai előadásokat, új, egységes hatású művészi minőséget (sőt, akár új műformát) létrehozva. A hallott szövegek hatása megsokszorozódik, a darab több dimenzióssá válik. Lear és lányai, valamint a többi szereplő felvételről felhangzó monológjai, dialógusai, mondatai és szövegfoszlányai a fizikai megjelenítés révén friss jelentéstartalmakat és hátteret kapnak. Az egymást követő jelenetek füzére szerves egésszé, teljes történetté áll össze. Érezhető a dramaturgiai látásmód, a vágások pontosak, az átmenetek logikusak. A táncosok összteljesítményén is látszik a külső, színházi szem és kéz „nyoma”, ez elsősorban a karakterek ábrázolásában és azok egymáshoz való viszonyának érzékeltetésében mutatkozik meg.
Részlet egy hosszabb kritikából. A teljes cikk jelenleg csak nyomtatott formában olvasható az Ellenfény 2015/4. számában.
Az Ellenfény aktuális száma kapható a kiemelt hírlapárusító helyeken. Az árushelyek listája itt olvasható.
Az aktuális és korábbi számok megvásárolhatók az Írók boltjában, a Katona József Színház könyvesboltjában.
Az Ellenfény aktuális és korábbi számai megrendelhetők a kiadótól: ellenfeny@t-online.hu
Árak (melyek tartalmazzák a postaköltséget is):
Az aktuális szám és az egy éven belül megjelent számok: 495 Ft
A korábbi évfolyamok számai: 395 Ft